Afgelopen vrijdag tijdens de regiofinale van de FIRST® LEGO® League streden 100 leerlingen tussen 9-15 jaar in JRCZ te Middelburg om die felbegeerde Champions award. Het team van Algemene Basisschool uit Middelburg won deze hoofdprijs en mag Zeeland gaan vertegenwoordigen tijdens de landelijke finale op 9 maart in Den Bosch.

Maar naast de hoofdprijs werden ook andere prijzen uitgereikt:

  • Het team van Reynaert college uit Hulst deed voor het eerst mee en won gelijk de Core Values award, een team van Nehalennia uit Middelburg had de meeste punten aan de wedstrijdtafel, Basisschool team Jex Robots won met hun Robot ontwerp en hun collega’s van Jex SmartArt kwamen met het beste innovatieve idee: een 3D schilderij voor blinden.
  • Basisschool de Wilgenhof uit Middelburg deed ook voor het eerst mee en ging met de jury award naar huis voor hun tomeloze inzet vóór en tijdens de regiofinale.

“Ik kom om te winnen en ik wil later ook wat in de techniek gaan doen” aldus Finn (12).

De FIRST® LEGO® League is een wereldwijde robotwedstrijd die leerlingen van primair en voortgezet onderwijs uitdaagt om de maatschappelijke rol van techniek en technologie te onderzoeken aan de hand van verschillende opdrachten.

Teams worden aangespoord om onderling contact te leggen om tips uit te wisselen zoals:

  • Rustig praten tijdens je presentatie.
  • Ik heb het meest geleerd van goed samenwerken en communiceren met elkaar.
  • Je moet niet teveel vragen, gewoon doen.
  • Als je teveel gewicht aan 1 kant van de robot plaatst dan valt hij om.
  • Geloof in jezelf!

Huis van de Techniek organiseert, samen met HZ en Scalda, jaarlijks de Zeeuwse regiofinale om meer Zeeuwse basisschoolleerlingen en middelbare scholieren te interesseren voor techniek.

70% van alle deelnemers aan FIRST® LEGO® League kiest een studie in technologische richting, als je alleen naar de meisjes kijkt is dit 59%. Deze kinderen zijn de techneuten van de toekomst, die door Zeeuwse vervolgopleidingen en bedrijven over een paar jaar met open armen worden ontvangen.