Na het jarenlang organiseren van de Thoolse Techniekdag, werd het tijd om het kennismaken met techniek in een nieuwe vorm te gieten. Een van de bedenkers en initiatiefnemers van dit nieuwe concept, de Techklas, is Han Vogel, docent techniek bij het Calvijn College in Tholen. 

“In plaats van de leerlingen van groep 8 uit te nodigen in de gemeenschapsruimte in Tholen voor een kennismaking met de bedrijven, hebben wij het omgedraaid. De leerlingen gaan nu naar de bedrijven toe, krijgen daar een rondleiding en maken bij elk bedrijf een deel van een werkstukje. Om een goede indruk van een bedrijf te krijgen, is het tenslotte belangrijk dat de leerlingen een kijkje achter de deur kunnen nemen. Zij zien dan de machines en gereedschappen, maar ook hoe mensen aan het werk zijn en hoe de gemaakte producten tot stand zijn gekomen,” aldus een enthousiaste Han.

Pilot

De eerste pilot van vier woensdagmiddagen is inmiddels afgerond. Zo’n 25 leerlingen hebben een vogelvoederhuisje gemaakt, waarvoor ze de eerste middag met tekenen en hout aan de slag gingen op het Calvijn College. De tweede middag gingen ze naar aannemers- en timmerbedrijf Roozenmond, om een week later bij Rombouts Kunststof Techniek het kunststof dakje te maken. “Vervolgens hebben de leerlingen hier op school hun huisje verder afgemaakt, waarbij ze werden begeleid door onze eigen leerlingen uit klas 3 D&P”, legt Han uit. De basisschool leerlingen reageerden erg enthousiast op de pilot en waren trots op hun voederhuisje. De opmerkingen die gehoord werden waren: ik had niet gedacht dat het zo leuk was en dat het zo netjes zou worden. En: ik ga het niet buiten zetten, maar op mijn kamer.

Samen leren

Onder de begeleidende leerlingen van klas 3 waren ook een aantal meisjes. Han: “Hun reactie was direct: maar wij zijn helemaal niet technisch aangelegd, wij kunnen dat niet! Eenmaal bezig bleken ze het toch heel leuk te vinden om de kinderen te helpen. Ze leerden te observeren, keken of de kinderen veilig en goed werkten en moesten soms corrigerend optreden.” Ook hier snijdt het mes aan twee kanten. Han hoeft niet overal tegelijk op te letten, en de leerlingen leren er ook wat van.

Onderdeel van STOZ

De bedrijven Rombouts en Roozenmond zijn zeker te spreken over deze constructie en dragen financieel bij door de aanschaf van materialen en gereedschappen. “Mede door deze bijdragen voldoet het project aan de STOZ-voorwaarden. Daarnaast bekijken we momenteel hoe we de economie- en zorgleerlingen meer in aanraking kunnen laten komen met techniek, omdat techniek ook in die sectoren een steeds grotere rol gaat spelen”, vertelt Han.

Samenwerking andere scholen

Han hoopt dat vmbo-school Curio De Steenspil in Halsteren ook weer wilt aanhaken. “Met onze verschillende schoolidentiteiten beslaan wij tezamen een groot voedingsgebied en kunnen elkaar bovendien versterken. Doordat Curio samenwerkt met Bouwmensen en Installatie Werk zou dat een mooie aanvulling zijn op de contacten die wij als Calvijn College met het bedrijfsleven hebben.”

Hoe verder?

Naast het BWI-werkstukje, is inmiddels ook een PIE-werkstukje ontworpen: een bureaulampje van kunststof en metaal, waarbij de kinderen onder andere ook een stekker en fitting moeten monteren. “Deze pilot gaat in januari of februari van start in samenwerking met metaal- en installatiebedrijven. Misschien dat we in mei nog een sessie doen, waarna we samen met Technet het project gaan evalueren en bekijken hoe we het vanaf september volledig kunnen gaan uitrollen. Het zou mooi zijn als dan ook nog andere scholen en bedrijven willen aansluiten.”